Știați că prima maşină fabricată în România nu a fost Dacia? Puţini români ştiu că industria auto națională a luat fiinţă în anul 1908 la Arad.
A fost anul în care s-a inaugurat fabrica de automobile MARTA (Magyar Automobil Reszveny Tarsasag), fabrica unde până în 1910 se produceau diferite motoare pentru tracţiune feroviară.
Ulterior s-a început producţia unor modele cu diverse caroserii: Dublu-Phaeton, Landolet, Limuzina șamd. Motoarele acelor vremuri aveau între 20 şi 40 de cai putere. Din punct de vedere mecanic, autoturismele care beneficiau de motoare de 20 sau 30 CP aveau o transmisie cardanică, în timp ce modelele de 40 CP beneficiau de transmisie prin lanţ, toate aceste maşini produse la Arad erau fabricate sub licenţa Westinghouse.
În 1912 Westinghouse a dat faliment, dar la fabrica MARTA din Arad s-au construit aproximativ 150 de vehicule în perioada de activitate. În momentul respectiv viitorul părea destul de întunecat pentru MARTA, salvarea a venit însă din partea firmei austriece Austro Daimler. Modelul de bază fabricat la Arad devine un autovehicul uşor, cu motoare de patru cilindri şi 2.5 litri. Acestea erau capabile să producă 18/22 CP. Între 1909 şi 1914 au fost fabricate aproximativ 300 de camioane şi 650 de autoturisme sub licența celor de la Daimler.
Deci un automobil unguresc fabricat în Ungaria (1908)e primul automobil românesc fabricat în România?Fuck logic.
Da. Uita-te la an, in 1910 Banatul era in Imperiul Austro-Ungar
Logica voastra eMasini e prosta ca si la cei de la Timisoreana, prima fabrica de bere din romania 1718. Si daca Banatul era in imperiu tu cum zici Romania? Sa zici Roman dupa 1918, si nici atunci
Prima data au aparut camioanele romanesti Rába fabricate la Győr. Imediat dupa MARTA au fost camioanele romanesti Scania. Oricum nu conteaza. Cel mai puternic e motorul romanesc de pe Saturn 5. Care a dus pe Luna primul rover romanesc.