Istoria mărcii Mini a început în 1959, când designerul micii mașini, Sir Alec Issigonis, a proiectat o mașină relativ ieftină, cu patru locuri, dar suficient de mică pentru a călători în siguranță. Inițial avea un motor de 850 cmc și 34CP.
Din 1960, Mini a evoluat de la o mașinuță la un accesoriu de modă care trebuia cumpărat, prin debutul pe scena raliurilor, potrivit site-ului www.istoricauto.ro. John Cooper — un constructor de F1, de două ori campion mondial — a descoperit potențialul direcției precise și manevrabilitatea mașinilor Mini. În 1961 a fost lansat primul Mini Cooper, la început cu un motor de 997 cmc și 55CP — de aici s-a evoluat la Cooper S — mașina care va sta la baza modelului pentru curse.
Cooper S a câștigat raliul de la Monte Carlo de patru ori la rând, între 1964 — 1967 și din acel moment toată lumea își dorea un Cooper. În anii ’60, printre posesorii de Cooper se numărau băieții de la Beatles, Peter Sellers, Graham Hill, Enzo Ferrari. Companii precum Radford și Wood & Pickett, care și-au construit numele îmbunătățind mașinile celor de la Rolls Royce și Bentley, și-au adus contribuția și la Mini — geamuri electrice, scaune de piele, interioare de lemn.
În anii ’70 au existat încercări de scoatere de pe piață a brandului, începând cu retragerea lui Cooper în 1971 și lansarea variantei Metro. Lansarea la sfârșitul anilor ’60 a modelului Mini Clubman a dat o alură mai modernă mașinii.
La începutul anilor ’80, Mini a lansat un număr mare de ediții speciale — între 1980 și 2000 au fost produse 40 de ediții, cel mai mare succes avându-l edițiile aniversare.
Relansarea brandului Cooper în 1990 a adus o revigorare a interesului pentru mașinile Mini, mai ales în Japonia. Modelul din 1990 a avut inițial un motor de 63 CP și 1275 cmc, apoi în 1991 a fost lansată o versiune pe injecție a aceluiași motor.
Cea mai mare schimbare pe care a a avut-o Mini a fost în 1997, odată cu introducerea motorului cu injecție în 2 puncte cu radiatorul frontal înălțat. Totodată, mașinile au fost echipate cu airbag și bară de protecție în uși. Cu această modernizare a fost lansată și varianta sport cu roți din aliaj și model de jantă cu spițe mari. Varianta finală a ieșit din linia de producție în octombrie 2000.
Lansarea în 2001 a noului Mini produs de BMW, adăuga un nou capitol în istoria Mini. Noul Mini avea 3 modele, cel standard motor Chrysler de 90 CP, Cooper și Cooper S.
În prezent Mini este comercializat în variantele One, OneD, Paceman, Clubman, Countryman, Cooper D, Cooper SD, potrivit site-ului www.mini.ro.