Warszawa a fost o marcă de automobil poloneză produsă, în perioada 1951-1973, de fabrica Samochodów Osobowych din Varșovia. Warszawa a fost, până în 1957, identică modelului sovietic Pobeda, construită sub licență.
În 1957 a fost schimbat modelul caroseriei. Warszawa a fost primul model de automobil polonez cu un nou design după al Doilea Război Mondial. În total au fost fabricate 254.471 de mașini, potrivit site-ului www.istoricauto.ro.
Modelul 210 a apărut în 1960, apoi a trecut în Germania, unde a constituit baza pentru modelul 353. Warszawa a fost și reperul după care a fost creat modelul de furgonetă Nysa (fabricat din 1958 până în 1994).
După Primul Război Mondial, pe teritoriul Poloniei au fost abandonate multe mașini militare avariate. Fiind nevoie de vehicule pentru armată, noul ministru al apărării a pus bazele unei uzine — Centralne Warsztaty Samochodowe (Central Auto Works) sau CWS în Varșovia, pentru a repara mașinile și camioanele abandonate. Curând, CWS a început să importe vehicule noi, inclusiv modelul Ford Ts, care era specializat pentru servicii militare.
Inginerii polonezi au început să dezvolte propriile mașini. În 1921, în Varșovia, Stefan KozLowski și Antoni FrAckowiak au construit trei vehicule mici numite SKAF. În 1924, MikoLaj Karpowski a construit o mașină mare numită ”Polonia”, precizează site-ul www.istoricauto.ro.
Printre alte mașini produse în Polonia, în anii ’20 și ’30 s-au numărat Stetysz (20 de mașini), AS (200) și WM (2). Ministerul Apărării a început să producă propriile mașini la începutul anilor ’20, primele fiind vândute în 1927. Automobilele au fost construite aproape în întregime din componente poloneze. Modele ca T1, T2 și T8 au fost vândute în sute de exemplare.
Producția a încetat în 1931, iar compania, numită acum Panstwowe Zaklady Inzynerii (National Engineering Works) a început să fabrice mașini sub licență Fiat. De asemenea, legile fiscale au încurajat General Motors și Ford să asambleze mașini în Polonia pentru piața europeană.
După încheierea războiului a fost înființată Fabryka Samochodów Osobowych (FSO), care a produs modele rusești cum ar fi Warszawa Syrena (Mermaid). În 1965, Polonia a semnat un contract cu Fiat pentru a produce mașini după modelul Fiat 125p. Producția acestora a început în 1973, cu modelul de mici dimensiuni Maluch.
În 2004, Fabryka Samochodów Osobowych a devenit producător independent. În 2006, compania a asigurat credite garantate de stat și a primit licență pentru a fabrica Chevrolet Aveo.