Numele mărcii Citroen este legat de numele lui Andre Citroen (1878 – 1935), considerat una dintre cele mai importante figuri din industria automobilistică. La vârsta de 24 de ani a pus bazele primei sale companii – ”La Societe des Engrenages Citroen”, pe care a transformat-o după Primul Război Mondial într-o companie producătoare de automobile.

Logo-ul mărcii a fost ales de Andre Citroen în timpul unei vizite în Polonia, în 1900, când acesta a descoperit o unealtă de tăiere bazată pe un design în forma literei V și a văzut în această tehnologie un mijloc de a-și începe cariera în domeniul producției. A achiziționat licența pentru procesul de fabricație și în 1919 a ales chevronul dublu ca logo. Acesta a fost schimbat în decursul anilor, însă a păstrat culorile albastru și galben până în anii ’80 când marca a optat pentru un fond roșu, ce oferea un aspect mai dinamic. În 2009, săgețile au ”evadat” din cadrul lor pentru un aspect tridimensional, potrivit site-ului www.citroen.ro.

Istoria automobilelor Citroen începe în anul 1919, când pe piață a ajuns primul vehicul al acestei mărci — modelul 10CP (sau Type A). Era primul vehicul din Europa produs în masă folosind principiile dezvoltate de Henry Ford și implementate la fabrica acestuia din Detroit în urmă cu 10 ani. Echipat cu un motor în patru cilindri, de 1327 cmc și 18 CP, Type A avea o viteză maximă de peste 65 km/h.

Type A a fost produs până în iunie 1921 și era disponibil în zece versiuni. Ulterior, Type A a fost înlocuit de B2, o mașină cu un motor mai puternic și un sistem de răcire mai performant. În 1924 era disponibil în 12 versiuni, plus alte trei modele, denumite B10, echipate cu caroserie realizată integral din oțel, arată site-ul amintit.

Modelul B12 a apărut în 1925, înlocuind modelele B2 și B10, care au dispărut complet un an mai târziu, odată cu lansarea lui B14. În 1928, ultimul an de producție, B14 a primit o versiune comercială, B15, și o ediție limitată — B18. În paralel, între 1922 și 1926, Citroen a comercializat modelul compact 5CP.

Noua gamă Citroen a fost lansată la Salonul Auto de la Paris din octombrie 1928. Atunci Citroen a prezentat modelul C4 (înlocuitorul lui B14) și un nou model de lux echipat cu un motor cu șase cilindri: C6. Ambele modele s-au bucurat de succes până în 1932.

La Salonul Auto de la Paris din 1932, Citroen prezenta modelele 8CV, 10CV și 15CV. Primele două înlocuiau modelul C4, în timp ce al treilea, cu un motor cu 6 cilindri, înlocuia modelul C6. Din 1931, urmând mai multe recorduri obținute de aceste mașini pe circuitul Linas-Montlhéry, toate cele trei vehicule au primit apelativul Rosalie, după 8CV Rosalie.

În ianuarie 1934, Citroen a modernizat vehiculele cu un nou tip de caroserie — Nouvel Habillage — și cu o nouă echipare — suspensie cu bară de torsiune și cu două roți independente pe puntea față. Prin lansarea modelului Traction Avant din 1934, vehiculele Rosalie au primit o banchetă. A continuat producția modelelor 7CV și 11CV până în septembrie 1938, sub numele de 7UA și 11UA. Când primul Traction Avant (7CV) a fost lansat în 1934, a început revoluția în lumea auto — un vehicul cu șasiu din oțel, suspensie cu bară de torsiune și roți independente, motor cu putere-flotantă și cămăși ale cilindrilor ce puteau fi schimbate, conform www.citroen.ro.

Versiunea 15CV, cu un motor cu 6 cilindri, a fost produsă din iunie 1938 până în iulie 1956. În aprilie 1954, Citroen a lansat versiunea specială 15H. Modelul 2CV a avut la origine un studiu efectuat de Michelin la începutul anilor ’20 pentru dezvoltarea unei mașini ”a poporului” și a fost prezentat oficial la Salonul Auto de la Paris din 1948. Producția a început la fabrica Levallois în anul următor, dar a continuat 42 de ani.

Modelul DS a fost lansat la Salonul Auto de la Paris din 1955, având un design interior avant-garde, suspensia hidropneumatică și direcție hidraulică integral. Modelul a primit patru faruri, dintre care cele de la interior se roteau după mișcarea volanului. Odata cu lansarea lui ID (prezentat în octombrie 1956) vehiculul a primit o serie de caroserii de limuzină, precum și de break și cabriolet. Producția DS s-a oprit la 24 aprilie 1975.

Lansat în 1961, modelul Ami 6 a fost echipat cu motorul de la 3CV. Combinând caracteristicile 2CV cu cele de la DS, Ami 6 aducea sportivitate prin luneta dispusă invers față de modelele anterioare. O versiune break (estate) a apărut în august 1964. În 1969, Ami 6 a fost înlocuit de Ami 8, care avea o lunetă clasică pentru versiunea sedan. În ianuarie 1973, din Ami 8 a derivat Ami Super, echipată cu motor în 4 cilindri, de 1015 cmc, preluat de la GS, precizează www.citroen.ro.

Modelul SM, echipat cu motor V6 Maserati, folosea o cutie de viteze cu 5 trepte și direcție DIRAVI/VariPower (hidraulică, cu revenire asistată). Lansat în martie 1970, SM a câștigat o serie de premii pentru designul inovator și original.

Lansat în octombrie 1974, CX a fost un succesor pentru DS. Designul original și interiorul inovator l-au făcut parte din tradiția marilor vehicule. În septembrie 1975, CX devenea primul Citroen în producția de serie echipat cu un motor diesel. În septembrie 1984, CX GTI Turbo devenea cea mai rapidă mașină din Franța, cu o viteză maximă de 220 km/h.

Modelul LN, lansat în octombrie 1976, a fost rezultatul unor înțelegeri semnate între Peugeot și Citroen, când a fost fondat grupului PSA. Caroseria noului model se baza pe modelul Peugeot 104, în timp ce motorul în 2 cilindri răcit cu aer era similar cu cel de la Ami 8.

Visa a fost prezentată la Salonul Auto de la Paris din 1978. Bazat pe versiunea cu 4 uși a lui Peugeot 104, modelul era disponibil cu două motoare: în doi cilindri, 652 cmc, răcit cu aer și montat longitudinal sau în 4 cilindri, de 1124 cmc, răcit cu apă și montat transversal. Cu mai multe tipuri de caroserie lansate de-a lungul anilor, Visa a fost atât compactă, cât și cabriolet, economic și sportiv, potrivit site-ului www.citroen.ro.

Anii ’80 au reprezentat un deceniu de tradiție, cu 2CV și CX, dar și un deceniu de vitalitate reînnoită, prin noile modele. În octombrie 1982, a fost lansat modelul BX, o mașină al cărei design era semnat de renumitul Bertone. Patru ani mai târziu, în 1986, AX a fost lansat în versiune cu 3 sau 5 uși. Sfârșitul deceniului a fost marcat de XM, un nou model executiv lansat în 1989.

În anii ’90, Citroen a înnoit și a extins gama de modele. Prima mașină a deceniului a fost ZX, lansată în martie 1991. A fost urmată doi ani mai târziu de Xantia și, în 1994, de monovolumul Evasion/Synergie. Anul 1996 a însemnat apariția lui Berlingo Multispace și a lui Saxo, în timp ce Xsara a debutat în 1997. Pe lângă succesul din WRC (Campionatul Mondial de Raliuri), Xsara a derivat în Xsara Picasso, un monovolum compact, lansat în 1999.

Anii 2000 au adus lansarea unor noi modele. Citroen a dezvăluit noul concept Creative Tehnologie. Acest concept a fost demonstrat prin modele noi, precum C3, C3 Picasso, C-Elysee, C4 Cactus, Noul C4, Noul C4 Picasso, Noul Grand C4 Picasso, C5, C5 Tourer, Berlingo Multispace, Jumpy Miltispace sau Noul Jumper Combi.

Autovehiculele Citroen sunt cunoscute și pentru cursele auto la care au participat. Primul rally raid Citroen (Paris-Kabul-Paris) a fost organizat în august 1970 și a însumat 494 modele Mehari, Dyane și 2CV. Succesul a fost atât de mare încât Citroen a organizat un alt eveniment un an mai târziu. Raid-ul Paris-Persepolis-Paris a cuprins 467 de mașini pentru o distanță de 13.500 km până în vechea capitală a Imperiului Persan. În 1973, cele 50 de modele 2CV care au participat la Raidul Africii au străbătut 8.000 km prin deșertul Sahara.

După 15 ani, în 1988, a avut loc Operațiunea Dragonul, când 40 de europeni conducând modele AX au parcurs 4.500 km prin China, de la nord la sud. Și în 1997, în Master Rally, Citroen a organizat Berlingo Raid: de la Paris la Moscova via Samarkand, 157 de echipaje parcurgând 8.500 km.

În 1998, Citroen intră în cursele tradiționale cu Xsara Kit-Car și cîștigă primul premiu în acest gen de cursă. În 2001, Citroen își îndreaptă atenția către cursele WRC (Campionatul Mondial de Raliuri). În 2003, Citroen își adjudecă primul din cele 5 titluri mondiale WRC. Anul următor, câștigă primul dintr-o serie de șase titluri consecutive. De atunci, modelul C4 WRC înlocuiește Xsara WRC, înregistrând același succes.

Citroen a fost una dintre primele mărci ce au folosit tehnologia Stop&Start în 2005. Această inovație reduce consumul de combustibil și emisiile de CO2, automobilul devenind mult mai silențios. Începând din 2010, Citroen a lansat noua generație Stop&Start, reducând consumul de combustibil și emisiile de CO2 cu până la 15% în mediul urban, precizează site-ul www.citroen.ro.

Lasă un răspuns

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.