În 2023, segmentul mașinilor electrificate a înregistrat o creștere semnificativă în Europa, datorită subvențiilor acordate de anumite state membre. Cota de piață a mașinilor cu încărcare (BEV și PHEV) a depășit 20% în întregul continent, cu o proporție de 2 la 1 în favoarea mașinilor complet electrice.

Vânzările de automobile complet electrice în Europa au reprezentat 14,6% din totalul înmatriculărilor de autoturisme în 2023, în timp ce mașinile PHEV (hibride cu încărcare la priză) au avut o pondere de 7,7%. Aceste două segmente au combinat să reprezinte 22,3% din piața auto, stabilind un procent record. Împreună cu hibridele, care au reprezentat 25,8%, aceste cifre au determinat o scădere semnificativă a ponderii motorizărilor pe benzină și motorină, care au ajuns la doar 48,9%, în timp ce aproximativ 3% au fost ocupate de alte tipuri de motorizări, cum ar fi GPL sau hidrogen.

Pe parcursul anului 2023, s-au înregistrat în total 1,53 milioane de înmatriculări de autoturisme complet electrice în Uniunea Europeană, și încă 2 milioane încludând Marea Britanie și țările EFTA (Norvegia, Elveția, Islanda). În același timp, au fost vândute 813.500 de autoturisme PHEV, cu o ușoară scădere față de anul precedent, volumul total fiind de 989.000, inclusiv EFTA și Regatul Unit.

Datele preliminare privind vânzările din Europa indică faptul că Tesla Model Y a fost cel mai bine vândut automobil electric în regiune și, de asemenea, liderul în topul general al vânzărilor de mașini. Cu toate acestea, și alte modele au înregistrat creșteri semnificative și au luptat pentru atenția clienților. Dacia Spring s-a clasat pe locul 8 printre cele mai populare modele de vehicule electrice din Europa, depășind nume consacrate precum Volvo CX40 sau BMW i4. Locul al doilea în topul vânzărilor de mașini electrice a fost ocupat de Tesla Model 3, rămânând popular, chiar dacă interesul european pentru caroseriile non-SUV a înregistrat o scădere.

Rezultatele Modelului 3 din 2023 pot fi influențate de comenzile din 2022, iar cifrele pentru anul 2024 vor confirma sau infirma evoluția acestui model, care a reușit să livreze aproape 100.000 de unități în Europa anul trecut. Cel mai bine vândut model non-Tesla și primul în topul mașinilor electrice ale mărcilor europene (locul 3 în Top 10 electrice) a fost VW ID.4, SUV-ul accesibil al Volkswagen, echipat cu baterii competitive și tehnologii de vârf.

O surpriză notabilă a fost MG4, modelul electric produs de SAIC, care s-a clasat pe locul 4, depășind Skoda Enyaq și VW ID.3. Chinezii de la SAIC au livrat 72.200 de unități în 2023, în al doilea an de existență, cu o creștere de zece ori față de anul precedent, când au fost livrate doar puțin peste 7.000 de mașini. MG4 a reușit să depășească concurența europeană, inclusiv Skoda Enyaq (67.300 de unități) și VW ID.3 (63.400 de unități), oferind un raport calitate-preț competitiv.

În clasamentul final al celor mai populare mașini electrice din Europa, au figurat Fiat 500, Dacia Spring pe locurile 7 și 8, precum și Volvo CX40 și BMW i4. În segmentul plug-in hybrid, unde tehnologiile oferă o soluție de compromis, dar la un cost mai ridicat, lider în 2023 a fost Ford Kuga, oferind versiuni hibride, PHEV și cu combustie clasică. Modelul american, produs în Spania, a depășit concurența principală, Volvo XC60, și alte modele precum Mercedes GLC (locul 3), Kia Sportage (locul 4) și Cupra Formentor (locul 5).

În partea a doua a clasamentului, cu volume între 22 și 25 de mii de unități, s-au situat BMW X1, BMW Seria 3, Hyundai Tucson, Volvo CX40 și Lynk & Co 01, o altă marcă chineză din cadrul grupului Geely. Cu toate acestea, mașinile plug-in hybrid au înregistrat o scădere în popularitate, având în vedere că performanțele lor energetice sunt obținute doar atunci când bateria este încărcată zilnic, iar prețul de achiziție este semnificativ mai mare decât al hibrizilor fără încărcare la priză.

Lasă un răspuns

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.