Brandul japonez a întârziat să se alăture petrecerii vehiculelor electrice (EV), dar are planuri de o expansiune dramatică în modele și tehnologie inovatoare a bateriilor; intenționează să vândă anual 3,5 milioane de EV-uri din 30 de linii de modele diferite Toyota și Lexus până în 2030.
Pachetele de baterii cu autonomie lungă vor oferi până la 500 de mile de autonomie până în 2026 și 620 de mile până în 2027.
Toyota își propune să introducă baterii cu stare solidă în 2027, care vor fi capabile să se reincarce ultra-rapid în 10 minute de la 10 la 80 la sută din capacitatea de încărcare.
Recent, Toyota a anunțat că a depășit pragul de a construi mai mult de 300 de milioane de mașini de la înființarea companiei acum 88 de ani. Cu toate acestea, în ciuda faptului că a fost pionier în trenurile de putere hibride, scepticismul ridicat al companiei față de EV-uri înseamnă că foarte puține dintre acele mașini au fost complet electrice; Toyota bZ4X și Lexus RZ450e au fost puse în vânzare doar în ultimul an. Este unul dintre ultimii mari producători auto care intră în spațiul EV.
Dar odată cu sosirea noului CEO Koji Sato, Toyota și-a crescut dramatic angajamentul față de vehiculele electrice, având ca scop recuperarea concurenților cu o val de modele noi și tehnologie inovatoare a bateriilor.
Unul dintre primele EV-uri noi va fi un SUV cu trei rânduri de scaune (prezentat mai sus), care urmează să fie produs în uzina Toyota din Georgetown, Kentucky, începând din 2025, și care va viza aceeași parte a pieței ca și Kia EV9. Toyota spune că acest nou model va folosi baterii produse în propria sa fabrică din Liberty, North Carolina, o fabrică care angajează deja 2000 de oameni, dar care se va extinde la 5000.
Până în 2030, Toyota spune că va putea produce 30 de GWh de baterii în Carolina de Nord în fiecare an, suficiente pentru 375.000 de pachete de 80,0 kWh, dar cu producția împărțită pe 10 linii diferite pentru a produce pachete de dimensiuni diferite pentru modelele EV și plug-in hybrid. Vor exista și alte patru linii care vor produce pachete hibride directe, iar putem paria în siguranță că majoritatea producției Toyota, și posibil întreaga producție, va fi hibridizată până atunci.
Toyota spune că este hotărâtă să producă anual 3,5 milioane de EV-uri până în 2030, cu 30 de modele diferite în gamele Toyota și Lexus. Este clar că un număr semnificativ dintre acestea vor fi produse în Statele Unite.
Tehnologia bateriilor Toyota se va dezvolta și mai rapid, cu mai multe detalii partajate în timpul unei vizite recente pe care C/D a făcut-o la centrul de inginerie Shimoyama al Toyota din Japonia. Prima evoluție va fi aceea promisă de conceptele Toyota FT-Se și Lexus LF-ZC prezentate la Salonul Auto de la Tokyo de anul acesta: o baterie litiu-ion de următoare generație ultra-compactă și performantă, care va putea sta sub podelele coupeurilor și sedanurilor fără a adăuga înălțime excesivă. În configurația lor cea mai joasă, inginerii Toyota spun că pachetul de baterii va avea doar 3,9 inci înălțime, fapt posibil în parte datorită terminalelor montate lateral, nu pe partea de sus.
Acest pachet de performanță va fi folosit pentru prima dată în 2026, Toyota spunând că va fi cu 20 la sută mai ieftin de produs decât pachetul bZ4X, dar și că va permite un timp de încărcare rapid de la 10 la 80 la sută de aproximativ 20 de minute. (Inginerii cu care am vorbit au sugerat și că va avea o arhitectură de 900 de volți.) În cea mai mare configurație și în vehiculul cel mai eficient, acest pachet de performanță va oferi peste 400 de mile de autonomie EPA. (Toate cifrele de autonomie din imaginea de mai sus sunt citate presupunând standardul WLTP mai generos, dar cifrele de autonomie EPA sunt în mod obișnuit cu aproximativ 15 la sută mai mici, așa că am ajustat revendicările Toyota în scădere pentru a le face comparabile cu cele ale altor EV-uri vândute în SUA.)
Un pachet de generație următoare, mai ieftin, va urma imediat și este destinat modelelor mai ieftine, folosind chimia bateriilor cu fier-litium-fosfat (LFP) și un design intern inovator bipolar. În timp ce o baterie monopolară tradițională utilizează elemente separate de catod și anod, bipolar combină catodul și anodul pe un colector de curent special conceput, făcându-l mai eficient din punct de vedere al spațiului și permițând o densitate mai mare de energie. Toyota spune că această primă baterie bipolară va fi cu 40 la sută mai ieftină decât bateria bX4X și va avea o viteză de încărcare rapidă de aproximativ 30 de minute, oferind aproximativ 315 mile de autonomie în cea mai mare configurație.
Un pachet bipolar de performanță va urma în 2027, trecând înapoi la chimia litiu-ion și un catod cu nichel înalt, acesta fiind cel care, conform Toyota, va oferi în cele din urmă o autonomie de 520 de mile. Va fi și cu 10 la sută mai ieftin decât bateria de performanță și va avea un timp de reincarcare de la 10 la 80 la sută în 20 de minute, în cele mai bune condiții posibile.
Pe lângă aceasta, Toyota confirmă planurile de a introduce baterii cu stare solidă încă din 2027, deși observăm că data s-a schimbat deja de la 2025 care era citată anul trecut. Bateriile cu stare solidă folosesc electroliți solizi în loc de lichizi, permițând o toleranță mai mare la tensiuni și temperaturi ridicate și îmbunătățind densitatea de energie și reducând greutatea. Toyota spune că primele pachete de stare solidă din generația lor țintesc în jur de 520 de mile de autonomie, cu o capacitate de încărcare rapidă de la 10 la 80 în 10 minute, dar spune și că evoluția ulterioară probabil va crește autonomia maximă până la 630 de mile. Această cifră ar fi cu siguranță suficientă pentru a convinge chiar și cei mai hotărâți sceptici față de EV-uri că călătoriile lungi pot fi realizate electric.
Dacă Toyota își respectă toate aceste afirmații — și nu este un brand dat peste cap de promisiuni exagerate — atunci va trece de la coada clasamentului în electrificare direct la vârful tehnologiei. Cu siguranță nu putem critica compania pentru lipsa de ambiție, având ca scop declarat producerea a 3,5 milioane de EV-uri anual din 30 de linii de modele Toyota și Lexus până în 2030.