Probabil este sezonul recordurilor mondiale stabilite de studenți. La începutul acestei săptămâni, am aflat că o echipă elvețiană de studenți ingineri a stabilit un nou record mondial pentru cel mai rapid vehicul electric, pentru accelerația 0–100 km/h. Povestea de astăzi prezintă un alt EV proiectat și construit de studenți, de data aceasta de la Universitatea Tehnică din München, și le-a luat mult mai mult timp pentru a stabili recordul.
Mașina, numită muc22, arată mai convențional decât speedster-ul elvețian, chiar dacă puțin. Coupe-ul minuscul în acest caz a fost construit pentru eficiență și, într-un test de șase zile pe aeroportul din München, a stabilit un nou record de distanță la o singură încărcare (pentru un EV non-solar): 2.574 km, cu mai puțin capacitatea bateriei decât mulți hibrizi plug-in — doar 15,5 kWh.
Specificațiile pentru muc22 sunt extreme, dar sunt de cealaltă parte a scalei în comparație cu ceva de genul unui hypercar Pininfarina Battista. În primul rând, EV-ul eficient are o viteză maximă de doar 42 km/h și cântărește doar 170 kg fără șofer. Forma optimizată pentru fluxul de aer are roțile din spate carenate și un coeficient de rezistență de doar 0,159; mai important, totuși, are o zonă frontală destul de mică (are doar 1 m înălțime și 1.2 m lățime).
Motor de 400W
Când echipa de la TUM a debutat cu mașina în 2022, aceasta avea o pereche de motoare electrice de 440 W, dar pentru această rulare record, muc22 s-a descurcat cu doar 400 W – adică de 268 de ori mai puțin puternic decât cel mai puțin puternic EV disponibil astăzi. Mazda MX-30. Motorul muc22 are un design cu magnet permanent, iar mașina are un invertor cu nitrură de galiu, mai degrabă decât cele mai comune invertoare cu carbură de siliciu pe care le găsim pe mașinile de producție.
Recordul a avut loc într-un hangar gol de pe aeroportul din München, evitând orice interferență din cauza vremii. Recordul anterior a fost de 1.609 km, dar echipa de șapte șoferi a atins această distanță după doar patru zile și, din moment ce bateria nu era încă descărcată, mașina a continuat să funcționeze.
Distanța lor ulterioară a doborât recordul existent cu 60 la sută, atingând un nivel greu de credibil de 0,6 kWh/100 km. Pentru context, cele mai eficiente vehicule electrice comercializate astăzi sunt Hyundai Ioniq 6 și Lucid Air, fiecare dintre ele având o versiune care poate atinge 14,8 kWh/100 km.
Așteptați-vă ca aceste cifre să fie îmbunătățite și poate în curând: Anul viitor, Mercedes va lansa un CLA electric care utilizează tehnologia grupului de propulsie demonstrată de conceptul Vision EQXX. Anul trecut, acel EV a condus 1.202 km cu o singură încărcare, deși cu o baterie mult mai mare și pe drumurile publice.