Primele vehicule electrice solare comerciale din lume vor ajunge pe piețele din SUA și Europa în următorii ani. Compania germană Sono Motors, Aptera Motors din California de sud și compania olandeză Lightyear produc toate vehicule electrice cu panouri solare integrate, care pot valorifica puterea soarelui pentru a oferi aproximativ 25 – 70km suplimentari într-o zi senină.
Aceste vehicule au, baterii obișnuite, pe bază de litiu, care pot fi încărcate folosind curentul electric din rețea, astfel încât pentru călătorii mai lungi aceste mașini funcționează în esență ca un vehicul electric standard. Dar pentru navetiști și alți șoferi pe distanțe scurte, majoritatea kilometrilor lor ar putea fi alimentati aproape în întregime de la soare, gratuit.
Dan Kammen, profesor de energie la U.C. Berkeley, a spus că se așteaptă că această tehnologie va avea un beneficiu financiar pentru mulți consumatori. „Panourile solare sunt atât de ieftine și integrarea lor în skin-uri este atât de ușoară încât, odată ce ai depășit curba inițială de învățare, acele două mii de vehicule inițiale, îmi este greu să-mi imaginez că acest lucru nu va fi rentabil.” spuse Kammen.
Care sunt mașinile cu panouri solare ce vor ieși pe piață de anul viitor
Sono Sion, este de așteptat să înceapă producția în Europa la jumătatea anului 2023, are un preț de la doar 25.000 USD. Bateria are o autonomie de 300 de kilometri asta în timp ce mașina are, de asemenea, 465 de semi-celule solare integrate la exterior, hatchback-ul boxy, cu cinci locuri, pare modest și practic.
„Așadar, această mașină vă oferă pe an 9.200 de km gratuit, fără niciun cost, pentru că vine de la soare. Sunt aproximativ 25 km pe zi, ceea ce este perfect pentru navetiști”, a spus co-CEO Sono Motors. și co-fondatorul Laurin Hahn. El a spus că atunci când Sion va ajunge pe piața din SUA, va fi un al doilea vehicul ideal.
În ceea ce privește aspectul, vehiculul celor de la Aptera se află la capătul opus al spectrului față de cel al lui Sono. Vehiculul cu trei roți și două locuri, are motoare în roți pentru o eficiență mai mare și este conceput pentru a fi cât mai aerodinamic posibil. Este programat să înceapă producția în SUA anul viitor.
„Când începi cu aerodinamica ca bază pentru vehiculul tău, ajungi cu ceva care arată foarte diferit de orice altceva pe drum. Vreau să spun, vehiculul nostru arată mai mult ca o pasăre sau un pește decât cu aproape orice altceva pe drum. drum astăzi”, a declarat CEO-ul Aptera, Chris Anthony.
În funcție de gamă și alte caracteristici opționale, Aptera costă între 26.000 USD și 48.000 USD. Deoarece este atât de ușor, modelul premium Aptera are o baterie litiu-ion cu o autonomie de 1.600 de km. Modelul său de bază are o autonomie de 400 de kilometri, din care aproximativ 50 de km de la soare pe care Anthony a spus că le veți obține într-o zi medie a Californiei de sud.
Apoi este Lightyear 0, care se așteaptă să ajungă pe drumurile din Europa până la sfârșitul acestui an. La fel ca Aptera, Lightyear are motoare în roți și a fost proiectat având în vedere eficiența aerodinamică. Dar, în timp ce caroseria vehiculului este elegantă, Lightyear are cinci locuri și arată mult mai mult ca o mașină tipică. Bateria sa litiu-ion primește 625 de km pe încărcare, cu o medie de aproximativ 35 de km suplimentari față de solar, până la aproape 70 de km.
„Multe dintre motivele pentru care oamenii nu trec la vehiculele electrice sunt încărcarea și autonomia și nu sunt la același nivel cu o mașină cu ardere în prezent”, a spus CEO-ul Lightyear, Lex Hoefsloot. El a spus că compania vizează clienții care în mod normal nu s-ar fi gândit să cumpere un vehicul electric. „Așa că vom ajunge la un nivel în care de fapt trebuie să reîncărcați mai puțin decât ar trebui să realimentați când ați avea mașina cu ardere”.
Lightyear 0 va costa 250.000 de dolari, dar Hoefsloot a spus că asta se datorează faptului că modelul inițial este o versiune limitată. Când producția va crește și Lightyear 2 va ajunge pe piață în 2025, a spus Hoefsloot, va costa 30.000 de dolari.
Viitorul mașinilor electrice solare
Poate trece ceva timp până când vom vedea alți producători de automobile care încorporează energia solară în vehiculele lor electrice, totuși, deoarece doar plasarea panourilor solare pe multe vehicule mai mari și mai grele ar putea să nu ofere suficientă putere pentru a justifica costul suplimentar, oricât de mic este.
„Producătorii din ziua de azi au ales genul de abordare a leneșului pentru a construi mașini electrice, unde, dacă vor mai multă autonomie, pun o baterie mai mare”, a spus Hoefsloot. „Și din ce în ce mai mulți producători încep să realizeze că bateria mai mare va rămâne în continuare foarte scumpă în viitor. Deci eficiența este într-adevăr modalitatea de a crește această gamă fără a fi nevoie să plătească pentru o baterie mare.”
Deoarece panourile solare de ultimă generație sunt doar aproximativ 22% eficiente, iar suprafața mică a acestor mașini limitează câte panouri pot avea, aceste mașini electrice solare de prima generație nu vor suporta călătorii pe distanțe lungi. Dar, pe măsură ce tehnologii precum sticla solară, care poate transforma ferestrele în panouri solare, se îmbunătățesc, Kammen vede un viitor în care conducerea 130 sau 160 de km numai cu energia solară este o posibilitate.
„Se bazează într-adevăr în această idee că, pe măsură ce electrificăm transportul, nu vom stresa de fapt rețeaua”, a spus el. „Pot fi mai multe vehicule în sinetot mai autonom. Și, în cele din urmă, cred că vom vinde electricitatea din mașinile noastre solare înapoi în rețea.”