Programul Rabla din 2025 este așteptat să demareze în luna mai, din cauza întârzierilor în procesul de revizuire a legislației și a necesității de a pregăti noile condiții de acordare a subvențiilor, potrivit unor surse din industria auto.

„Ministerul Mediului nu va putea lansa Programul Rabla mai devreme de luna mai”, au declarat surse din industrie pentru Profit.ro. Întârzierea este cauzată de modificările substanțiale ale legislației impuse de ministrul Mediului, dar și de faptul că bugetul programului trebuie aprobat de Ministerul de Finanțe.

Ce schimbări sunt preconizate?

Printre principalele modificări anunțate se numără:

  • Eliminarea finanțării pentru mașinile cu motoare diesel;
  • Unificarea programelor Rabla Clasic și Rabla Plus într-un singur sistem de subvenționare;
  • Modificarea condițiilor de acordare a tichetelor, inclusiv a limitelor de emisii;
  • Creșterea valorii tichetelor pentru vehiculele hibride și electrice.

Valoarea subvenției pentru mașinile electrice este estimată între 7.000 și 7.500 de euro, mai puțin decât suma propusă inițial de industria auto, de 8.500 de euro. Decizia finală aparține însă Ministerului Mediului.

Când va intra în vigoare noua legislație?

Documentele care vor reglementa Programul Rabla 2025 urmează să fie puse în dezbatere publică, un proces obligatoriu ce durează cel puțin 30 de zile. Întrucât, la data de 3 martie, nu există încă un proiect oficial, această etapă s-ar putea încheia cel mai devreme în aprilie, urmând ca noile reglementări să fie aprobate de Guvern și să intre în vigoare în mai.

Industria auto: incertitudinea afectează piața

Reprezentanții industriei auto resimt impactul acestor întârzieri. Mihai Bordeanu, directorul general al Dacia România, a declarat că indecizia privind Programul Rabla afectează piața mai mult decât o eventuală anulare a subvenției. „Oamenii așteaptă lansarea programului și amână achiziția de mașini, ceea ce blochează vânzările”, a explicat acesta.

Între timp, APIA (Asociația Producătorilor și Importatorilor de Automobile) a propus Guvernului un plan de reducere graduală a subvenției pentru mașinile electrice:

  • 8.500 de euro în 2025;
  • 7.500 de euro în 2026;
  • Scăderea treptată până la eliminarea totală a subvenției în 2030.

Industria auto așteaptă acum decizia finală a autorităților, în contextul în care Programul Rabla rămâne un factor esențial pentru stimularea vânzărilor de vehicule nepoluante în România.

Lasă un răspuns

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.