Deși nu comercializează vehicule în Statele Unite, a doua cea mai mare piață auto la nivel mondial, producătorii din China de automobile au reușit să se impună ca lideri globali în segmentul vehiculelor electrice (EV) și hibride plug-in (PHEV), potrivit carscoops.com.
Datele recente arată că acești producători dețin acum o cotă impresionantă de 76% din piața globală, un succes obținut printr-o expansiune agresivă în piețele emergente și prin exploatarea regiunilor unde industria auto locală nu este suficient de puternică pentru a concura cu mărcile internaționale consacrate.
În Europa, producătorii chinezi câștigă teren progresiv, deși cotele lor de piață diferă în funcție de țară. În Germania, cea mai mare piață auto europeană, automobilele electrice chinezești reprezintă 4% din cele 578.000 de EV-uri vândute în 2024. În Marea Britanie și Franța, cotele sunt de 7% și 5%, respectiv. În Olanda, Suedia, Norvegia și Belgia, procentajele sunt de 6%, 5%, 8% și 3%, în timp ce Spania și Austria înregistrează cote de 10% și 11%. Aceste date indică faptul că mărcile chineze au reușit să câștige încrederea consumatorilor, mai ales în piețele europene în dezvoltare.
Mașini electrice din China în România
În ceea ce privește România, nu sunt disponibile date specifice privind proveniența producătorilor, însă EV-urile reprezintă 15% din totalul vânzărilor de autoturisme.
Influența producătorilor chinezi este și mai evidentă pe piețele emergente. În Brazilia, 82% dintre vehiculele electrice și hibride plug-in vândute în 2024 sunt produse în China. Piețe importante precum Thailanda și Mexic sunt dominate de automobilele chinezești, care controlează 77% și, respectiv, 70% din piața locală de EV-uri. De asemenea, în Indonezia, Malaezia, Nepal și Israel, cotele de piață ale vehiculelor electrice chineze sunt remarcabile, iar în Australia și Noua Zeelandă, acestea ocupă 26% și 15% din totalul vânzărilor.
Această dominație este posibilă în principal deoarece multe dintre aceste țări nu dispun de o industrie auto locală suficient de puternică pentru a concura cu mărcile internaționale. Astfel, producătorii chinezi au profitat de oportunitate, oferind vehicule electrice accesibile și adaptate cerințelor fiecărei piețe.
Un alt factor decisiv pentru succesul global al vehiculelor electrice chinezești este sprijinul masiv al guvernului chinez. Între 2009 și 2023, autoritățile chineze au investit peste 231 de miliarde de dolari în industria auto electrică, prin subvenții și stimulente financiare.
Aceste investiții au permis reducerea semnificativă a costurilor de producție, făcând vehiculele chinezești mai accesibile și competitive pe piața globală. Comparativ cu producătorii tradiționali din Europa și Statele Unite, companiile chineze pot oferi vehicule electrice la prețuri mult mai atractive, consolidându-și astfel poziția dominantă pe această piață în plină expansiune.