Salonul auto IAA Mobility 2025 de la München seamănă din ce în ce mai mult cu o anexă a expoziției de la Shanghai, cu numeroase mărci chinezești care ocupă halele și își prezintă planurile ambițioase de extindere. Cel mai recent exemplu este GAC, care a anunțat că va aduce în Europa modelul Aion V, un SUV electric cu preț considerat accesibil.

Întrebarea este dacă toți acești noi veniți pot avea succes pe continent. Potrivit unor concluzii preliminare din studiul Chinese Automotive Impact Brands realizat de Escalent, unele mărci ar putea fi mai bine poziționate decât altele.

Mărcile chineze depășesc SUA în preferințele cumpărătorilor

Escalent a intervievat cumpărători auto din Marea Britanie, Germania, Franța, Spania și Italia, între mai și iulie 2025. Rezultatele arată că 47% dintre respondenți ar lua în considerare achiziția unei mașini chinezești, în creștere semnificativă față de 31% în 2024.

În schimb, doar 44% au declarat că ar lua în calcul un automobil american, în scădere de la 51% cu un an în urmă — un declin notabil pentru constructorii din SUA.

„Geopolitica — tarifele, acordurile comerciale, poziția SUA față de Rusia și Ucraina — poate influența atitudinea europenilor față de mărcile americane”, a explicat KC Boyce, vicepreședinte Escalent responsabil de Inovație în Sisteme de Propulsie și Transformare Energetică.

Încrederea în produsele chinezești crește ușor

Deși încrederea consumatorilor în bunurile chinezești rămâne modestă, aceasta este în creștere: 19% dintre participanți au declarat că au încredere în produsele provenite din China, față de 12% în 2024. Încrederea în produsele americane, însă, a scăzut la 24% de la 31%.

Datele Escalent sugerează că europenii continuă să aștepte un avantaj de preț: 72% cred că mașinile chinezești ar trebui să fie mai ieftine decât vehiculul pe care îl dețin în prezent, iar doar 13% ar plăti mai mult pentru un model chinezesc, chiar dacă acesta ar fi superior concurenței.

Sensibilitatea la preț poate limita ambițiile premium

Hatchback-urile și SUV-urile electrice accesibile, precum MG 4 sau BYD Dolphin, au demonstrat că există cerere pentru vehicule electrice chinezești în Europa. Dar mărcile care încearcă să urce în zona premium ar putea întâmpina dificultăți.

La IAA, Aito a prezentat SUV-ul său de lux M9, cu un preț care în China ajunge la aproape 80.000 de dolari — concurând direct cu modele consacrate, precum Mercedes-Benz GLE sau EQE SUV. Convingerea europenilor să cheltuiască atât de mult pe o marcă nouă, mai ales în lipsa unui istoric solid, nu va fi simplă.

Mărcile americane au propriile „bagaje”

În timp ce producătorii chinezi se luptă cu scepticismul privind calitatea și prețul, constructorii auto americani (cu excepția Tesla) se confruntă cu un interes tot mai scăzut. Gama lor redusă de vehicule electrice accesibile adaptate pieței europene — precum și tensiunile politice dintre Washington și capitalele europene — pot afecta imaginea acestora.

Studiul complet al Escalent pentru 2025 va fi publicat mai târziu în acest trimestru, dar primele rezultate indică o schimbare a preferințelor pe piața auto europeană: mărcile chinezești cresc rapid, în timp ce producătorii americani riscă să rămână în urmă.

Lasă un răspuns

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.