Mărci auto celebre: Renault

0
20

Corporația Renault a fost fondată, în 1898, de cei trei frați Renault – Louis, Marcel și Fernand -, dar și prin contribuția prietenilor lui Louis, Thomas Evert și Julian Wyer. Louis a fost cel care a avut ideea de a proiecta și construi câteva modele înainte de a-i coopta în echipă și pe frații lui, renunțând să mai lucreze la afacerea cu textile a părinților lor.

Primul autoturism Renault, modelul Voiturette 1CV, a fost vândut unui prieten de familie, dar nu înainte ca Louis să testeze autoturismul. Clientul a fost impresionat de modul în care micul autoturism se comporta pe drum. Cei trei frați sesizează că singura modalitate de promovare pentru produsele lor o reprezintă competițiile automobilistice, astfel Renault a avut parte de succes încă din prima cursă, ceea ce a condus la expansiunea companiei. Louis și Marcel au participat la curse automobilistice ca Paris-Trouville, Paris-Rambouillet și Paris-Ostende cu automobile produse de ei.

În 1906, modelul AK 90 CV câștigă primul Grand Prix. În 1909, Louis preia controlul total al companiei, după decesul fratelui său Fernand. Încă de la început, Renault a adus în industria auto o serie de inovații ce au contribuit la deschiderea unor noi orizonturi. Renault a fost primul producător de sedanuri și a brevetat turbosuflanta. Pe vremea aceea, autoturismele erau produse de lux, iar prețul minim pentru un Renault era de 3.000 de franci francezi.

În timpul Primului Război Mondial, Renault a produs muniție, avioane militare, vehicule militare (ca de exemplu revoluționarul tanc Renault FT-17), dar și ambulanțe și grupuri electrogene. Renault a devenit lider mondial în producția de motoare de avion. Aceste avioane au stabilit record după record în ceea ce privește viteza de deplasare.

După război, Renault a devenit cel mai mare și important producător privat din Franța, iar Louis Renault deținea 85% din acțiunile societății. Este construită o nouă uzină pe insula Seguin, la Billancourt. În 1913, Louis introduce o nouă metodă de îmbunătățire a producției, metoda lui Taylor. Louis văzuse această metodă în vizita de la Ford, unde a observat gradul ridicat de eficiență a acestui producător.

În 1920 s-a semnat un contract de distribuție între Louis Renault și Gustave Gueudet, un afacerist din nordul Franței. Toate modelele Renault au început să aibă radiatorul în fața motorului. Astfel, în 1925, sigla de pe capota motorului își schimbă forma, trecând la forma de romb, familiară astăzi.

Renault a produs o gamă largă de produse de la modele în serii mici la modele în serii foarte mari. De exemplu, 1928 a fost anul, în care Renault a produs 45.809 de unități aparținând celor șapte serii de modele, începând cu a 6cv, a 10cv, Monasix, 15cv, Vivasix, 18/24cv și 40cv. Au existat opt stiluri de caroserie și cele mai lungi șasiuri erau disponibile pentru caroseriile tip trăsură.

În 1928, Renault decide să exporte automobilele sale și în Marea Britanie, operând o serie de modificări pentru ca modelele să corespundă condițiilor de trafic din Regat. În consecință modelele erau mai ridicate, aveau radiatoarele și caroseriile mai mari.

Modelul ”de Grand Luxe Renaults”, cu un ampatament de peste 3,68 metri, a fost produs într-un număr limitat de exemplare în două versiuni de motorizare, de 6 și 8 cilindri. Pentru modelele Grand Renault (NM, PI și PZ) din 1927, cu motorizarea cu șase cilindri în linie, s-a introdus o suspensie spate cu prindere în trei puncte, ceea ce a determinat o stabilitate sporită în condițiile, în care modelele atingeau viteze de peste 144 km/h. Modelul Reinastella cu 8 cilindri a fost introdus în 1929 și a stat la baza modelului Suprastella (1939).

În timpul celui de Al Doilea Război Mondial, fabrica Renault a fost preluată de nemți. Administrată de Daimler-Benz aceasta producea automobile pentru Germania Nazistă. Fabrica Renault de la Billancourt a fost printre primele ținte ale bombardamentului Forțelor Aliate venite să elibereze Franța de sub ocupația nazistă. După moartea lui Loius Renault, fabricile Renault au fost naționalizate devenind Régie Nationale des Usines Renault, fiind conduse de Pierre Lefaucheux.

În anii de după naționalizare, Renault a cunoscut o renaștere, ilustrată de lansarea modelului 4CV, care avea motorul amplasat în partea din spate a mașinii. Modelul a fost lansat în 1946 și, în scurt timp, a arătat că este un rival redutabil al unor mașini celebre, ca de exemplu Morris Minor și Volkswagen Beetle. De asemenea, între anii 1951 și 1960 s-a produs modelul Renault Fregate, care dispunea de un motor de 4 cilindri și o capacitate cilindrică de 2 litri. Renault s-a folosit de competițiile automobilistice pentru a promova modelul Renault 4CV, mașina câștigând de două ori cursa de 24 ore de la Le Mans și cursele Mille Miglia ca și raliul de la Monte Carlo.

Înlocuitor pentru modelul 4CV a fost modelul Dauphine, care s-a vândut extrem de bine, astfel încât compania a extins producția și vânzările în alte țări, inclusiv Africa și America de Nord. În România, modelul s-a bucurat de un mare succes fiind importată ultima versiune numită Gordini. Într-o încercare de a reveni la succesul obținut de 4CV, Renault a lansat două automobile, care urmau să devină modele de succes, Renault 4 și Renault 8 (acesta a fost produs și în România, și se numea Dacia 1100) în 1961 și respectiv 1962. Renault 4 a fost produs până în 1992. Datorită succesului celor două modele, Renault a mai lansat, în 1966, modelul Renault 16.

Din 1962 până în 1967, Renault a asamblat, în fabrica sa din Belgia, sedanul Rambler Classic. Renault nu a avut automobile de lux sau de dimensiuni mari în gama de produse, așa că Rambler Renault a fost o alternativă la modelul Mercedes-Benz “Fintail”. Între anii 1960 și 1970, Renault a fondat filiale în Estul Europei — cea mai importantă fiind Uzina Dacia din România—, în Africa de Sud și a pus bazele unei colaborări cu Volvo și Peugeot (de exemplu, pentru dezvoltarea motorului PRV V6, care a fost folosit, după 1970, pe Renault 30, Peugeot 604 și Volvo 260). În America de Nord, Renault a continuat să-și sporească controlul asupra AMC, în 1980 deținea 55% din acțiunile companiei; asocierea Renault-AMC a avut ca rezultat pătrunderea vehiculelor Jeep în Europa.

În urma ultimei colaborări dintre American Motors Corporation și Renault a luat naștere modelul Eagle Premier; acesta era un sedan de clasă mare cu patru uși, proiectat de o echipă comună. Modelul a fost proiectat în Bramalea, Ontario, Canada, și avea să stea la baza altor modele cu o platformă comună (Chrysler LH platform): Eagle Vision și Chrysler 300M.

La începutul anilor ’90, Renault a lansat mai multe modele de succes, printre care Clio, care a înlocuit modelul de succes Renault 5, lansarea celei de-a doua generații a modelului Renault Espace, Renault Twingo, Renault Laguna și Renault 19. La mijlocul anilor ’90, Renault 19 a fost înlocuit de Renault Mégane, care a fost prima mașină din lume, care a acumulat 4 stele la testele de siguranță EuroNCAP. În 1998, Renault a continuat să surprindă, prin lansarea modelului Mégane Scénic, model care a reprezentat debutul unei noi clase de automobile, și anume clasa monovolumelor compacte.

Privatizarea companiei, care s-a realizat în 1996, i-a permis acesteia să își deschidă noi fabrici în Europa de Est și America de Sud, incluzând aici o nouă fabrică în Brazilia și modernizarea celor din Argentina și Turcia.

Renault este proprietarul companiilor Samsung Motors (Renault Samsung Motors) și Dacia; de asemenea mai deține 20% din acțiunile Grupului Volvo, excluzând divizia de autoturisme Volvo, care este în posesia celor de la Ford Motor Company. Renault deține 99% din acțiunile Uzinei Dacia, fabrică unde s-au produs timp de 30 de ani peste 2 milioane de autoturisme, cele mai multe modele ce au avut la baza platforme Renault.

Pe 27 martie 1999 se formează Alianța Renault-Nissan, formându-se o companie mixtă franco-japoneză, fiecare având propria identitate de marcă. În 2004, cooperarea dintre cei doi constructori a avut ca rezultat crearea ”platformei comune B”, pe baza căreia s-au construit modelele Renault Modus, Nissan Tiida, Nissan Lafesta, Renault Mégane (lansat în 2002) și Dacia Logan (lansată în 2004, însă modelul era produs pe o versiune modificată a platformei B).

Renault dispune de numeroase studii în materie de accidentologie și biomecanică, experiență căpătată în cei peste 50 de ani, ajungând astăzi la o performanță încă neegalată: Renault este constructorul cu cele mai multe modele care au obținut maximum de 5 stele la crash-testele EuroNCAP.

În zece ani, Renault a investit 1,5 miliarde euro în România, a produs peste 1,45 milioane de vehicule Logan și Sandero, din care 950.000 sunt produse sub marca Dacia. Compania a raportat pentru 2008 o cifră de afaceri de 2,07 miliarde euro.

În 2007, Renault a deschis în România, la București, un centru regional de inginerie denumit Renault Technologie Romania (RTR), pentru dezvoltarea unor proiecte pentru automobile și platforme tehnice, pentru a fi vândute în Europa Centrală și de Est, Turcia, Rusia și Africa de Nord. Printre primele realizări ale centrului, se numără ultima generație a modelului Renault Clio Symbol (varianta 2008).

Printre cele mai recente modele Renault se numără Captur, Kangoo, Laguna, Megane Sport Tourer, Clio Estate, Twizy, Kangoo ZE, ultimele dpuă modele fiind electrice.

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here