Mărci auto celebre: Lada

0
16

Lada este una dintre cele mai cunoscute mărci auto din Rusia, fabricată la Volzhsky Automobilny Zavod (VAZ), uzină înființată în 1966. Liniile de producție ale uzinei cuprindeau o suprafață de 270 de kilometri pătrați.

Potrivit istoricauto.ro, în 1970 a început activitatea propriu-zisă a uzinei, automobilul fabricat fiind asemenea modelului Fiat 124 ”Zhiguli”, denumit și 2101. Acesta a fost disponibil în multe variante, inclusiv camionetă, fiind echipat cu motoare de la 1200 cmc și 60CP până la 1700 cmc și 80 CP.

Modelul Lada Samara, apărut în anii ’80, avea un design modern pentru acea vreme și o tehnologie avansată. Acest model a participat și la competiții, fiind dotat în acest scop cu propulsoare occidentale. În construcția unor modele de curse s-a apelat la inginerii de aviație de la compania Tupolev.

Următorul model lansat a fost o mașină de oraș, proiectat și realizat împreună cu compania Fiat — modelul Lada Oka 1111. Acesta avea un motor de 650-750 cmc în doi cilindri. Ulterior, în 1988, a fost creat modelul Lada 1121, echipat cu același motor în versiune cu trei cilindri.

În 1976, a fost fabricat modelul Lada Niva, un automobil 4×4 echipat cu o cutie de viteze cu 5 trepte și reductor. În vederea unei bune aderențe pe teren alunecos, diferențialul spate era blocabil.

În scopul de a crea o mașină 4×4 care să se poată adapta și necesităților militare, a fost creat modelul Reka, având o structură întărită și fiind capabil să traverseze cursurile de apă, dotat cu un motor de 1300 cmc și 60 CP.

Începând din anii ’90, Niva a început să fie echipată cu motoare vest-europene. Modelele vândute în Italia sau Franța aveau propulsoare de 1700 cmc cu injecție sau motoare Peugeot 1.9 turbodiesel.

Modelul Niva 2131 cu ampatament mărit, motor de 2000 cmc și 100 CP a fost lansat în 1994. Un an mai târziu, în 1995, a apărut modelul Lada 2110, echipată cu motoare cu patru cilindri cu 8 și 16 supape.

Un autoturism complet nou a fost realizat în 1999, modelul Calina, care beneficia de motoare de 1,5 litri și 71 CP cu 8 supape și 1,5 litri, 90 CP și 16 supape. Mai mult de o jumătate din producția acestui model era exportată, mai ales în țările vestice.

Compania rusă a încheiat un parteneriat cu Renault pentru fabricarea unui autoturism complet nou, iar în martie 2008, Renault a cumpărat 25% din acțiunile companiei, 75% rămânând în proprietatea Rostekhnologia Corporation.

În decembrie 2012, Renault-Nissan a semnat pentru preluarea Rostekhnologia (Alliance Rostec Auto BV), procesul de preluare finalizându-se în iunie 2014, iar cele două companii de la Renault-Nissan Alliance au preluat un procent de 67,1%. În final, s-a ajuns la un procent de 74,5% din AvtoVAZ. În prezent, Lada este parte a Renault-Nissan Alliance, a patra mare companie auto după Toyota, Volkswagen Group și General Motors.

După peste 40 de ani de producție, în aprilie 2012, AvtoVAZ a anunțat încetarea fabricării modelului 2107 (Lada Riva sau Lada Nova). Fabricarea celorlalte modele — Kalina, Priora și Granta a continuat.

În august 2012, conceptul Lada XRAY a fost prezentat la Salonul Auto Internațional de la Moscova.

Modelul Lada a reprezentat o noutate din punct de vedere al designului, partea frontală având elemente inspirate din modelul VW Iroc, iar partea din spate fiind asemănătoare modelului Fiat Stilo cu trei uși. Acest model a fost echipat cu motor de 2000 cmc, putând ajunge la o viteză maximă de 210 km/h.

Modelul Kalina — Sedan are direcție asistată, dublu airbag, blocajul ușilor centralizat prin telecomandă, geamuri electrice cu protecție termică față-spate, oglinzi reglabile electric, încălzire scaune față, servofrână, jante aliaj, potrivit ladaromania.ro.

Modelul Niva 4×4 cu două uși și cinci locuri pentru pasageri este o mașină pentru trasee cu mare grad de dificultate. Este echipat cu motor de 1690 cmc cu injecție multipunct Bosch, 82 CP, cutie de viteze cu 5 trepte, tracțiune integrală permanent, diferențial care se poate bloca. Sistemele automobilului sunt proiectate astfel încât să poată traversa vaduri de 80 cm adâncime și să treacă peste denivelări de 22 cm, putând merge pe trasee cu înclinații laterale de 40%.

Modelul Gazelle (GAZ 33027) cu benă și cabină simplă, 4X4 sau 4X2, are o construcție sigură și robustă, constituie un mijloc de transport universal, pe platforma de marfă putându-se încărca până la 1,5 tone, potrivit ladaromania.ro.

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here