Mărci auto celebre: ARO

0
16

Istoria uzinei Aro începe în anul 1885, când, datorită amplasamentului, se construia o fabrică de hârtie și celuloză a companiei Letea. Fabrica și-a încetat activitatea în 1899, iar în 1933 a fost dezafectată. Între anii 1941-1944, locul a fost folosit ca depozit pentru materiale de către armată, din 1944, timp de aproape un an, aici a funcționat o secție de pale de elice pentru avion, aparținând Întreprinderii de Avioane Brașov, iar între 1954-1957, s-au fabricat părți componente pentru industria auto.

Anul 1957 reprezintă anul în care a fost produs primul automobil de teren din Romania, IMS 57. În anul 1959, a fost lansat modelul îmbunătățit M 59, iar în 1961 a început programul de proiectare și pregătire de fabricație a automobilului M 461, a cărui producție de serie a debutat în 1964. Prototipul era echipat cu un motor conceput și realizat la Câmpulung, sub denumirea de M 207, plasând autoturismul în media performanțelor mondiale de la acea vreme, pentru clasa de autovehicule tot-teren. Acesta reprezintă primul model comercializat la export, începând cu anul 1965, în total fiind exportate 53.000 bucăți M 461 în 55 de țări, potrivit site-ului www.istoricauto.ro.

În anul 1944, suprafața fabricii era de 6.000 mp, ajungând, în 1973, la peste 35.000 mp, din care 15.000 mp reprezentau suprafața construită. Între 1950-1974, producția globală a crescut de 397 de ori, producția de marfă a crescut de 290 de ori, iar numărul angajaților a crescut de 10 ori.

În 1972, se lansează în fabricație gama ARO 24, cu cele cinci modele ale sale, iar în 1980, intră în producția de serie gama de automobile ARO 10. În 1984, a început producerea primului motor Diesel ARO, L 27, iar în 1989, a motorului L 30 (benzină).

În anii ’80, se lucra în trei schimburi, iar fabrica avea o capacitate de 20.800 autoturisme pe an. Din anul 1994, s-a lucrat în două schimburi, iar capacitatea era de 14.000 de autoturisme pe an.

Parada Aro M461 organizată de Retromobil Club România cu prilejul aniversării a 50 de ani de la proiectarea modelului și 40 de ani de la traversarea Africii, 2011.

Un nou model ARO 10, numit ARO Spartana, a fost lansat în 1997, în variantele de motorizare Renault Twingo și Dacia. În același an, s-a lansat familia de autovehicule militare ARO Dragon.

Strategia de dezvoltare a produselor ARO a avut în vedere, începând cu anul 2000, sectorul de autoutilitare 4×4 sau modele care au un pronunțat caracter utilitar. Automobilul de teren a ieșit din fabricație în anul 2003, în România.

De-a lungul celor peste 45 de ani de activitate, ARO a produs aproximativ 380.000 automobile de teren 4×4, care au fost exportate în proporție de două treimi în peste 110 țări de pe toate cele cinci continente.

De-a lungul anilor, ARO a produs modelele IMS, 10, 24, 240, 241, 242, 243, 244, 246, 263, 264, 266. De asemenea, în gama 3xx au fost produse modelele 320 (2 locuri, 2 uși, benă), 323 Sanitară (automobil destinat unităților sanitare, dotat cu echipament necesar intervențiilor sanitare), 324 (5 locuri, 2 uși, benă), 328 Maxi, 328 Maxi Taxi (automobil destinat transportului urban în regim de maxi — taxi), 330 (2 locuri, 2 uși, benă).

Succesorul lui 320 avea un ampatament de 3.350 mm, disponibil în mai multe modele: 330 BB (utilitară dotată cu benă basculabilă pe trei direcții și echipament de deszăpezire), 330 C (utilitară dotată cu o cisternă de combustibil având un volum de 1.000 l), 33 N (autoutilitară dotată cu platformă de lucru la înălțime), 332, 335 (bazat pe modelul 330, având roți duble pe puntea spate), 338 TC (automobil destinat transportului de școlari în zonele cu drumuri greu accesibile), 350.

Din gama 4xx a fost produs modelul 429 (automobil destinat transportului de persoane, având un ampatament de 4.200 mm).

Ediții limitate ale ARO: 12 / Dacia Break — TT, 304 (a fost produs în doar patru exemplare), 306, ultimele două modele fiind echipate cu un motor pe benzină de 2.500 cmc, cu tracțiune doar pe puntea spate.

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here