Mărci auto celebre: Oldsmobile

0
18

Istoria Oldsmobile începe în 1897, când Ransom E. Olds a înființat compania Old Motors Vehicle Company din Lansing, Michigan, iar în momentul când a fost scos din fabricație, Oldsmobile era cea mai longevivă marcă de mașini americană și una dintre cele mai vechi din lume, după Daimler și Peugeot. În 1901, compania a produs 425 de mașini, fiind primul fabricant de automobile în număr mare al timpului. Olds a ajuns în topul vânzărilor de mașini în Statele Unite pentru câțiva ani.

Modelul Curved Dash, produs din 1901 până în 1904, a fost prima mașină produsă în masă, pe prima linie de asamblare de automobile. După ce Olds a vândut compania în 1899, a fost redenumită Olds Motor Works și a trecut la o nouă uzină în Detroit. Oficial mașinile erau numite “automobilele Olds”, popular fiind numite “oldsmobiles”. De atunci, compania și produsele sale au fost cunoscute sub denumirea de Oldsmobiles, potrivit site-ului www.istoricauto.ro.

Modelul Limited Touring din 1910 a fost apogeul companiei. Echipată cu cauciucuri “albe”, Limited era modelul de prestigiu, dintre cele două de linie ale Oldsmobile, având tapițerie din piele de capră, un motor de 6 cilindri liniari, 60 de cai putere (45 kw), 707 cmc (11,6 l), buton de start Bosch Magneto, panouri rulante și locuri pentru 5 persoane. Opțiunile includeau vitezometru, ceas și parbriz integral din sticlă.

În 1937, Oldsmobile devenea pionier prin introducerea unei transmisii semi-automate de patru viteze denumite “Automatic Safety Transmission”, deși acest accesoriu a fost de fapt construit de Buick, care îl atașa mașinilor sale în 1938. Pentru modelul din 1940, Oldsmobile a fost primul producător care a oferit transmisie automată completă, numită “Hydramatic”, care includea patru viteze înainte. Ultimul model Oldsmobile a ieșit din linia de producție la 5 februarie 1942. În timpul celui de-al Doilea Război Mondial, Oldsmobile a produs numeroase tipuri de materiale pentru război incluzând arme de calibru mare și proiectile.

Producția a fost reluată la 15 octombrie 1945. Pentru modelul din 1949, a fost introdus motorul “Rocket” (racheta), care folosea un design global de 8 valve, producea mai multă putere decât motoarele cunoscute în acele timpuri și a fost pe placul amatorilor și piloților de curse. Motorul “Rocket” era liderul la performanță, fiind considerată cea mai rapidă mașină de pe piață. Oldsmobile a adoptat emblema care reprezenta un glob încercuit. Pe tot parcursul anilor ’50, marca a folosit faruri spate twin jet ca o caracteristica pentru tema sa — “Rocket”.

În 1950 numele modelelor s-au schimbat. Oldsmobile 88 a devenit Dynamic 88 și vârful de gamă Super 88. Alte nume ale modelelor full-size includeau cuvintele “Holiday” pentru hardtop-uri și “Fiesta” pentru modelul break.

În 1960 poziția Oldsmobile între Pontiac și Buick, în ierarhia GM, a început să se dezvolte — introducerea primului motor turbo în 1962 (Turbo Jetfire), prima mașină cu tracțiune față produsă în Statele Unite (Toronado din 1966), break-ul Vista Cruiser (acoperiș din sticlă), avansatul muscle car 442. Oldsmobile se rezuma la folosirea numelor Jetstar 88 (1964-1966) și Delmont 88 (1967-1968) pentru modelele sale mai puțin scumpe din anii ’60.

Oldsmobile 442 a debutat în 1964 cu pachetul opțional al unui muscle car (carburator de 4 barili, transmisie manuală cu 4 viteze, 2 evacuări) pe modelul F-85/Cutlass. Oldsmobile Cutlass (1961-1999) a fost cel mai bine vândut model în anii ’70 și ’80. Oldsmobile F-85 (1961-1972) era un sedan compact, coupe și break angrenat de un motor de 215 CID bloc de aluminiu, V8 din 1961 până în 1963. Oldsmobile Vista Cruiser (1964-1977) a fost conceput ca un break Cutlass cu ampatament întins, care a fost micșorat de la 120″ la 115″ pentru modelele din 1964-1967 și de la 121″ la 116″ pentru modelele din 1968-1972. Oldsmobile Starfire (1961-1966) era un coupe hardtop și o decapotabilă, sportive și luxoase, bazate pe modelul 88. Starfire includea interioare cu piele, scaune scoică și o consolă centrală cu schimbător în podea, transmisie standard Hydramatic, servodirecție și frâne (geamuri electrice și banchete la decapotabilă). Oldsmobile Jetstar I (1964-1966) a început să fie produs în 1964. Echipamentul standard includea motorul Starfire de 345 cp (257 kW), scaune scoică din vinil și consolă. Oldsmobile Toronado (1966-1992) era un coupe cu tracțiune față din categoria mașinilor de lux, cea mai mare și mai puternică mașină cu tracțiune față produsă vreodată și una dintre primele mașini moderne cu tracțiune față și transmisie automată. Toronado-ul original era propulsat de un motor Super Rocket, V8, 425 CID evaluat la 385 cp (287 kw) împreună cu o cutie cu trei viteze Turbo Hydra-Matic. Toronado a fost desemnată “mașina anului” de revista Motor Trend în 1966.

Vânzările Oldsmobile au crescut între anii ’70 și ’80, un punct maxim de 1.066.122 atingându-se în 1985. Pe durata anului 1977 cererea a depășit capacitatea de producție pentru Oldsmobil-ul V8, și ca rezultat Oldsmobile a început să echipeze câteva modele Delta 88 și cunoscutul Cutlass/Cutlass Supreme cu motoare Chevrolet 350.

După succesul de la începutul anilor ’80, lucrurile s-au schimbat rapid pentru Oldsmobile și până în anii ’90 marca și-a pierdut locul ei pe piață. Modelele de bază ale Oldsmobile au făcut loc altor modele rebranduite de GM, care a continuat să folosească Oldsmobile sporadic pentru a expune design-uri futuristice. Introducerea modelului Aurora a fost văzută ca un catalizator al GM de a repoziționa Oldsmobile pe scara importurilor. Oldsmobile a primit un nou logo bazat pe tema “Rocket”. Aproape toate modelele existente au fost trecute prin această etapă: Cutlass Calais în 1991, Toronado și Custom Cruiser în 1992, 1998 și Ciera (fostul Cutlass Ciera) în 1996, Cutlass Supreme în 1997, iar 88 și Cutlass în 1999. Ele au fost înlocuite cu modele mai noi și mai moderne, cu design-uri inspirate de Aurora.

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here